Jogos praktikos pamatai

Šis straipsnis padės praktikuojančiam jogą geriau orientuotis. Jogos praktikos pamatai skirti mokinių savarankiškos praktikos kokybei pagerinti.  Meskite sau įšūkį, bet būkit dėmesingi ;)

Sutelkite savo dėmesį
Uždarytkite savo dėmesį kūno viduje. Galite sutelkti dėmesį į kvėpavimą, audinius, kuriuos tempiate, į judesių greitį ar santykį tarp kvėpavimo ir tempimo. Pažengę jogos praktikoje mokiniai gali sutelkti dėmesį net ir paprasčiausiose asanose, tuo tarpu net ir sunkiausia praktika be gebėjimo sutelkti dėmesį – pradedančiųjų joga. Hatha joga treniruoja protą tiek pat kiek kūną, todėl visą laiką būkit dėmesingi. Galite saugiai vairuoti automobilį 130km/h greičiu, bet nors ir trumpam pametę dėmesį, galite padaryti avariją važiuojant 20 km/h greičiu.

Sekite savo kvėpavimą
Kvėpavimas yra tarsi raktas į didesnes jūsų galimybes. Atliekant asanas pagrindinė taisyklė - laikyti atvirus kvėpavimo takus. Kvėpuokite per nosį, minkštai, ramiai ir ritmiškai. Niekada nesulaikykite kvėpavimo gerklėje nebent tai reikalinga specialiai praktikai. Sulaikyti kvėpavimą ne tas pats, kas kurį laiką nekvėpuoti. Kvėpavimas tarsi vidinis mokytojas visada turės ką pasakyti apie jūsų asanų ar pranajamų kokybę.

Tvirtas pagrindas
Kai atliekate asaną, išsiaiškinkite koks yra jos pagrindas ir kurie raumenys tą pagrindą padeda laikyti: kojos ir jų tiesiamieji raumenys stovimose asanose; pečiai, kaklas ir liemens raumenys stovėsenoje ant pečių (žvakėje), visa raumenų griaučių sistema, o ypač pilvo ir gilieji nugaros raumenys povo asanoje. Dėmesio sutelkimas į tam tikrą kūno anatominį vientą gali pagerinti supratimą apie asaną ir užkirsti kelią galimiems pažeidimams.

Kitas svarbus pagrindas tai – jungiamasis audinys, ypač tas, kuris apjungia raumenų ir griaučių sistemą. Jungiamasis audinys tarsi betoną sutvirtinantys plieniniai virbai. Jie nematomi, tačiau yra svarbi integrali kūno dalis. Norint sustiprinti šias struktūras ir pasiruošti sunkesnėms asanoms, pirmiausiai koncentruokite dėmesį į sąnarių kapsules, raiščius ir raumenis gaubiančias plėves. Praktiškas metodas tam pasiekti – stiprinti save, ir daryti tai iš kūno vidaus, pradedant nuo centrinių liemens raumenų ir palaipsniui judant link rankų ir kojų. Skausmas gali greit pasireikšt, jei prieš įgaudami daugiau jėgos ir gabumų, atliksite ekstremalius tempimus. Jei neesate sunkumų kilnotojai ar kultūristai, tempimas ir noras būti lanksčiu tegul jums būna antru rūpesčiu. Tik po ilgos praktikos jūsų dėmesys gali būti nukreiptas visų pirma į didesnę judesių laisvę.

Tai nereiškia, jog visą laiką turite galvoti. Kai tik labiau pažinsite save – atsipalaiduokite. Aerodinamiškai kamanė neturėtų skristi, bet ji to nežino, todėl skrenda. Mažiau galvokite, daugiau jauskite ir tobulėkite.

Įėjimas ir išėjimas iš padėties
Jeigu trūkčiosite iš vienos asanos į kitą, negalėsite mėgautis kelione, o kelionė yra tokia pat svarbi kaip ir vieta į kurią vykstate. Taigi pereikite į padėtis ir iš jų lėtai ir sąmoningai. Kai judate, peržvelkite savo kūną nuo galvos iki kojų: plaštakas, riešus, dilbius, alkūnes, žastus, pečius; pėdas, čiurnas, blauzdas, kelius, šlaunis ir klubus; dubenį, pilvą, krūinę, kaklą ir galvą. Greit galėsite pajausti kada kūnas funkcionuoja kaip visuma. Kai išmoksite grakščiau judėti, galutinė padėtis neatrodys tokia sunki. Beveik kiekvienas gali patekti į tam tikrą asaną, bet tik išmintingas gali grakščiai iš jos išeiti.

Gerbkite skausmo pojūtį
Jūs reaguojate ar ignoruojate skausmingą, maudžiantį pojūtį? Jei jums skauda nugarą, ar jūs mėginate keisti padėtį ir judesius, kurie tai palengvina, ar tiesiog norite tai ištverti? Ir ar jūs įdėmiai stebite save, ar tiek pasinėrėte į praktiką, jog tai pamiršot? Jei jūs nesiklausysite savo kūno kalbos, būsite geras kandidatas į patemptus raumenis, tendinitą, bursitą, sugnybtus nervus ar išsiveržusius tarpslankstelinius diskus. Norint išvengti susižeidimų Hatha jogoje, visų pirma turite gerbti save.

Pradėkite savo praktiką su pasiryžimu išvengti skausmo. Kol dar neturite bent metų patirties ir nežinote ką iš tiesų atliekate, būkite ypatingai dėmesingi. Per prievarta tempiant iki skausmo ne tik padidėja rizika susižeisti, bet ir sukuriama nerimo ir baimės būsena. Nervų sistema išsaugo šiuos potyrius ir vėliau gali apsunkinti asanos išmokimą ir įvaldymą. Skausmas yra dovana;  jis pasako mums, kad kažkur organizmo sistemai iškilo pavojus. Vietoj nesąmoningo rezultatų siekimo,  analizuokite pavojaus atsiradimo priežastį.

Kultivuokite reguliarumą, entuziazmą ir atsargumą
Pamėginkite kiekvieną kartą praktikuoti tuo pačiu metu ir toje pačioje vietoje. Tokie įpročiai padės lengviau pajausti kasdieninius pokyčius. Rytas palankiausias metas pagerinti sveikatai-sustingimui, nes anksti ryte galite geriausiai jausti kuriai sričiai turėtumėte skirti daugiau dėmesio. Vėliau jautrumas mažėja, o galimybė susižeisti – didėja. Ryte mėginkite entuziastingai įveikti sustingimą. Vakare būkite atsargūs, kad išvengumėte pažeidimų. Ir jei kada jaučiatės nepaprastai stiprūs, lankstūs ir judrūs, būkite atsargūs. Tai metas, kada galite lengvai atlikti daugiau nei reikia. Nemėginkite sunkiai, vietoj to mėginkite lengvai. Nuolatinės pastangos tai ne kova.

Asmeninė atsakomybė
Būkite atsakingi už savo sprendimus ir veiksmus. Jogos mokytojai, ne retai stiprūs, lankstūs ir energingi gali raginti jus kažką atlikti, bet nepamirškite, jog galutinis arbitras esate jūs. Jūs geriausiai žinote kiek galite sau leisti. Kadangi Hatha jogoje yra daugybė nenatūralių padėčių, jos atskleidžia įvairias silpnas vietas ir tik nuo jūsų priklauso kaip toli jūs galite judėti. Vienas iš sėkmingos praktikos kriterijų yra gera savijauta ne tik po valandos, bet ir po 24 valandų. Galiausiai atsižvelkite į tam tikrų asanų ir jų kompleksų kontraindikacijas; jei abejojate, kreipkitės į medicinos žinių turintį jogos mokytoją.

Kultivuokite kantrybę
Pasimokinkite iš vėžlio. Nesvarbu kaip lėtai progresuotumėte, judėkite kantriai ramiai į priekį. Nepamirškite, jog Hatha jogos nauda yra daug didesnė nei vien jėga ar lankstumas ir jei stebėsite tik šias savybes, galite nusivilti. Dėl kiekvieno naudingo sau rezultato turite būti kantrūs. Pasiryžkite praktikuoti čia ir dabar, mėgaukitės tuo ką darote, priimkite save tokius kokie esate ir negalvokite apie lūkesčius. Kinijoje fermeriai augindami bambukus iš pradžių juos užkasa žemėje, keturių pėdų gylyje. Keletą metų juos laisto, tręšia nežiūrėdami ir nežinodami ar jie dar gyvi. Staiga po keletos metų kantrybės ir meilės, bambukas išauna į dangų devyniasdešimt pėdų per šešiasdešimt dienų.

Parengė Ignas Zakarauskas

Išsakykite savo nuomonę