Joga paaugliams

Šis straipsnis skirtas tėvams, įvairių sporto šakų, kūno kultūros mokytojams ir visiems, kuriuos domina joga ir sveikata. Sparčiai kintant paauglio kūnui, keičiasi kartu ir įvairūs pažintiniai procesai (mąstymas, atmintis, kalba). Dauguma specialistų šį laikotarpį įvardina kaip vieną iš sudėtingiausių, su daugybe krizių, kurias jauni žmonės turi išspręsti. Nuo to kaip jas pavyks išspręsti didžia dalimi priklauso tolimesnės raidos kokybė. 

„Jogos praktika (ar Pilates), kur propoguojama proto-kūno jungtis, tai – kūrybingas ir veiksmingas būdas paaugliams susikurti teigiamą savo kūno vaizdą,“ sako Elissa Gittes, MD, Vaikų ligoninės Pitsburge, paauglių medicinos specialistė.
Jogos praktika padeda paaugliams užmegzti ryšį tarp kūno ir proto. Šis ryšys ne tik pagerina kūno vaizdą, bet taip pat pagerina laikyseną ir sumažina streso lygį.

Bet ar jogos praktikavimas skiriasi kuo nors nuo žolės riedulio?

null

Ekspertai sako, jogs sportas nepuoselėja kūno-proto sąmoningumo taip kaip tai daro joga. „Sporte kaip žolės riedulys, paaugliai gauna daug adrenalino iš aplodismentus dalijančios ar švilpiančios minios. Bet jogos metu, ne kitų žmonių aplodismentai leidžia gerai jaustis. Tik pats paauglys yra atsakingas už savo gerą savijautą,“ sako Mary Kaye Chryssicas, knygos “ Kvėpavimas: Joga paaugliams“ autorė. „Noras varžytis ir būti pirmiems išsekina, ir sukelia nerimą; tuo tarpu jogos metu kyla palengvėjimo jausmas.“

Padidėjęs lankstumas

Paauglystei būdingi augimo šuoliai. Tuo metu kaulai auga greičiau nei raumenys, todėl yra sunku palaikyti lankstumą.  „Jogos dėmesys kūno lankstumui gali padėti išspręsti šią problemą,“ sako Kevin Walter, Vaikų ligoninės Milvokyje sporto medicinos pediatras.

Mes paprastai negalvojame, jog paauglių raumenys gali būti sustingę, bet taip yra. Sustingę raumenys gali sukelti skausmus galvoje, gėlą ir skausmą įvairiose kūno dalyse. Padidėjęs lankstumas gali padėti užkirsti kelią sportinėms traumoms.

null

Dauguma paauglių žavisi sporto šakomis tokiomis kaip krepšinis, futbolas, bėgimas, tinklinis. Gaila, jog dar dažnai įvairios sporto programos ne tik sveikatina, bet ir traumuoja jaunus žmones. Ypatingai ankstyvuoju paauglystės laikotarpiu, kai kūnas dar nėra pasirengęs dideliems ištvermės krūviams. Reikia skirti ypatingą dėmesį tam tikroms raumenų grupėms, kad jaunuoliai nebūtų pasmerkti negalavimams, tokiems kaip nugaros skausmas. Sporto šaka, gera ar bloga, priklauso nuo programos, kuria ji paremta.

Geresnė laikysena

Pasak Chrissicas, dauguma įvairių jogos praktikos principų, tokių kaip bambos įtraukimas link stuburo ar viršugalvio patempimas skatina palaikyti taisyklingą laikyseną. Ji taip pat pabrėžia, jog dauguma paauglių tampa kuproti dėl sunkių kuprinių nešiojimo ir ilgo netaisyklingo sėdėjimo prie kompiuterio. Pakritę pečiai ir prasta laikysena projektuoja į blogą savo kūno vaizdo suvokimą.

null

Geresnis kūno vaizdas

Nėra paslaptis, jog vykstant ypatingiems kūno pokyčiams ir mokantis priprasti prie hormoninės kaitos, paauglėms sunku palaikyti teigiamą požiūrį į savo išvaizdą. „Tai laikas, kai merginos gali jaustis atskirtos nuo kūno,“ sako Kim Weeks, jogos mokyklos Vašingtone įkūrėja. „Jos jaučia spaudimą turėti tobulą kūną ir tobulą veidą“.

Beth Shaw, YogaFit pasaulinės treniravimo sistemų korporacijos įkūrėja ir vadovė sako, jog  galimybė pažinti savo kūna jogos dėka padeda merginoms geriau jaustis. Atitrūkus nuo įvairių informacijos šaltinių, įsijungia pozityvaus mąstymo ciklas. Smagu tiesiog džiaugtis tuo kokia esi.

Kai kurioms merginoms – jei jos nėra sportininkės – jogos mokymasis tampa pirmu savo kūno jėgos pažinimu. Daugumai merginų tai stulbinantis atradimas. „Pradedi suprasti, jog tai kūnas, kurį gali sustiprinti ir  pamažu suvoki jo stulbinančias galias,“ sako Chryssicas. Tai sumažina priklausomybę ir galvojimą vien tik apie savo kūno išvaizdą.

Sumažėjęs streso lygis

Ritmiškas kvėpavimas ir raumenų tempimas padeda paaugliams geriau kovoti su kasdieniniu stresu. „Vienas pagrindinių jogos principų – kokybiškas kvėpavimas,“ sako Weeks. „ Kai paauglius mokoma kvėpuoti, jie pastebi kylančius pojūčius. Įkvėpimas, tuomet paleidimas. Pastebėsite, jog jie pradės atsipalaiduoti.“

Gilus kvėpavimas yra pagrindinė antistresinė priemonė, naudinga sumažinant protinę įtampą, pagerinant miegą ir raminant nervus.“ Jogiškas kvėpavimas sukelia visa apimantį geros savijautos jausmą,“ sako Shaw.

Joga suteikia paaugliams gyvenimo įrankius

Paaugliai labai apie daug kuo domisi ir tai dažnai tik dar labiau padidina streso lygį. Joga suteikia jiems du dalykus, kurių jiems žūtbūt reikia: fizinis aktyvumas ir emocinė mityba. „Egzistuoja tiesioginis ryšys tarp kūno ir proto. Jei protas jaučiasi sveikas, taip jausis ir kūnas,“ sako Chryssicas.

null

Visa apimantis fizinis aktyvumas, kurį paagliai gali gauti jogos metu gali sumažinti nerimą.  Paauglystės laikotarpyje jie bando suprati kaip pritapti šeimoje, tarp draugų, mokytojų ir svarbiausia, savo vietą pasaulyje,“ sako Walter.

Joga paaugliams, jei yra galimybė turėtų vykti atskirai nuo suaugusiųjų. Pasak garsaus jogos mokytojo Iyangar, jaunuoliams gali būti per sunku su vyresniais.  Ir ne dėl sunkių jėgos ar ištvermės reikalaujančių pratybų, o dėl nepakankamo gebėjimo ilgą laiką išlikti dėmesingiems. Vaikai ir paaugliai, ko iš jų norima, gali suprasti iš pusės žodžio, tuo tarpu suaugusiems neretai ir keletos sakinių per mažai.

Tikiu, jog sportas gali būti sveikatos šaltinis. Tereikia žinoti iš kur to pasisemti. Įvairios jogos praktikos gali ne tik pagerinti sportininkų pasiekimus, bet ir jų sveikatą.

Šaltinis: IDEA Fitness journal, January 2008

Parengė: Ignas Zakarauskas

2 komentarai apie „Joga paaugliams“

  1. maria sako:

    mes su drauge labai domimes joga ir noretume ja lankyti kaune. gal zinote kokiu nors informaciniu svetainiu kuriuose rasoma apie jogos uzsiemimus kaip apie burelius? buciau labai dekinga rasykit: stelute05@friendsclub.lt

  2. Paulė sako:

    Pasiskaičiau, labai patiko jūsų joga ir norėčiau pas jus ateit :). Kada galėčiau?

Išsakykite savo nuomonę